Snart kommer tomten.

När jag tänker tillbaka på julen då jag var liten så blir det små gropar i kinderna. (har alltså smile gropar)
Eftersom vi är från grannlandet Soumi så blev julen ibland lite ensamt för oss. Släkten var ju på andra sidan
östersjön liksom. Men vi hade ju varandra, min bror och jag och våra föräldrar. Våran julsed var att alltid
lägga pussel ihop på julaftonskvällen, juldagen, annandagen.
Julafton ringde man också runt till släkten och önskade god jul, som liten gillade jag detta. MEN när jag blev lite
större tyckte jag det var SKITJOBBIGT, för jag började tappa finskan liksom. Tyckte det var pinsamt att prata o sv. Fast inte med min kära mormor,,,mormor pratade ju svenska  =)
Det är dit jag vill komma,,, mormor,,, JAG SAKNAR DIG SÅ!!!  Det kommer stunder då jag nästan är helt säker på att du är vid min sida, jag kan nästan känna din speciella doft och höra din underbara finlands-svenska  sjunga i mitt öra. Jag hör henne säga orden som hon alltid sa när det var tungt/ledsamt: DET TJÄNAR INTE ATT GRUBBLA!
(tänk dig orden på finlandssvenska)
När jag är sjuk,,,då är hon vid min sida. Jag känner hur hon puttar på mig när jag ligger för länge i sängen. Min hund viker från min sida när hon är nära...jag skojar inte!
Jag hann aldrig säga hur mycket jag tyckte om henne, visst vet jag att hon visste det. Men jag hade velat säga det en sista gång. =(
Jag mötte henne genom en gråsparv samma dag hon dog. Jag här hemma på balkongen, gråtande och stressrökande. Mitt i sorgen och förtvivlan kommer en GRÅSPARV och sätter sig ca 1 m från mig (på räcket). Där sitter den hela tiden och tittar på mig,,putsar sig, tittar på mig och sätter huvudet på sned. DET VAR MORMOR SOM KOM TILL MIG!!
DÅ förstod jag: Jag kommer alltid ha mormor omkring mig,,,,  =)   MIN mormor var TOKIGT förälskad i gråsparvar.
Varje morgon så fort hammocken kom på plats i trädgården gick hon dit och satte sig. Tog fram påsen med brödkanter och bullbitar som torkat, Där satt hon och gungade och pratade med sparvarna som kom en efter en och åt och kvittrade,, dom åt även ur handen på henne.
På mormors grav sitter en fin gråsparv i sten. På min balkong sitter det just nu massor med gråsparvar och vilar när dom varit nere hos min granne och ätit ur fågel bordet. Undra vilken av dom som är MORMOR... hehe  =)
Nu är det dax att försöka ta tag i livet här hemma, ska försöka ta en sväng med dammsugaren. Finns liksom två utvägar.... antingen funkar det bra..eller så snurrar vi in i väggen...hahah  JA då får det väl bli så! JAG måste dammsuga så är det bara.
Tydligen får jag  leva med att vara YR så då är det väl bara att lära sig att LEVA LIVET med YRSEL:
KRAM vänner.... nu yrar jag iväg

Kommentarer
Postat av: Anonym

Väldigt fint skrivet!!

2009-12-19 @ 16:11:33
Postat av: Sanna

Väldigt fint skrivet

2009-12-19 @ 16:12:31
Postat av: Fia

Vad fint. Jag blev alldeles rörd. Massor av styrkekramar från mig till dig.

2009-12-22 @ 10:46:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0