Duktig flicka...

... har jag varit idag.
Bakade en UNDERBAR saffranslängd med vitchoklad i!


Saffranslängd med vit choklad


Ingredienser:

200 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
0,5 tsk salt
2 dl socker
13-16 dl vetemjöl
2 påsar saffran à 0,5 g

Fyllning
75 g smör
200 g Fazer Ögon Vit Choklad
0,5 dl socker

Topping
1 ägg
pärlsocker


Gör så här:

Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken. Värm blandningen till 37°. Smula jästen i en bunke och häll över mjölken. Stöt saffran i en mortel med lite socker och blanda ned i vätskan tillsammans med salt och socker. Rör ned mjölet, lite i taget, tills det blir en smidig deg.
Låt degen jäsa under duk i 30 min. Kavla ut halva degen till en stor platta, ca 30x40 centimeter. Bred smör ovanpå och strö ut hackad vit choklad och socker. Vik ihop degen två gånger till en längd. Gör likadant med den andra halvan av degen, så att du får två lika stora längder. Låt den jäsa i 30 min.

Topping
Pensla med ägg och strö pärlsocker ovanpå. Grädda i ugn i 175° i 20 min. jul


Kommentarer
Postat av: Anonym

Oj oj oj vad gott det ser ut. :) Längtar redan till fikan på måndag. :) Kram o god natt!

2008-12-06 @ 21:34:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0